Otthonunk színei - színkontrasztok 1.rész
2019. március 13. írta: ezazahaz

Otthonunk színei - színkontrasztok 1.rész

Színharmóniák, kontrasztok otthonunkban 

 

monoszep.jpg

A lakberendezés témakörében talán leggyakrabban elhangzó kérdés a „milyen színű legyen”, illetve a „passzolnak-e”? Nem csoda, hogy fókuszban áll a színválasztás, hiszen otthonunk hangulatát, stílusát, a benne eltöltött idő minőségét is meghatározzák a választott árnyalatok. Szeretnénk hosszútávon is olyan térben élni, ahova jó hazamenni, relaxálhatunk, kikapcsolódhatunk, feltöltődhetünk, más helyiségben pedig – például otthoni irodában, home officeban – inspirálódhatunk, vagy éppen kreatív ötleteinket valósíthatjuk meg. Rendkívül sok cikk jelent már meg a színek erejéről. Nem véletlen: a színek hatalmas hatást gyakorolnak ránk, tehát amikor mikrokörnyezetünket tervezzük – legyen az az otthonunk, a nyaraló, az irodánk, de akár egy üzlethelyiség – érdemes megalapozott döntést hoznunk. Mivel valóban rengeteg információ kering a témáról, nagyon könnyű talajt veszteni és elbizonytalanodni. Ráadásul általában nem elég kiválasztani egyetlen színt, azt kontextusban is magunk előtt kell „látni”, tudni, mi emeli ki, mi tompítja, mi egészíti ki úgy, hogy hosszútávon örömünket leljük benne. Magabiztosságunk visszanyeréséhez nyújtok egy kis segítséget. A színkontrasztok közül ez alkalommal a két legegyszerűbbet vesszük górcső alá. Először is érdemes visszatérni az alapokhoz, ami nem más, mint a 12 osztatú színkör. Mindegy, milyen szín a kedvencünk, ha okosan használjuk, a végeredmény harmonikus lesz. Kiváló eszköz ahhoz, hogy átlássuk a színek egymáshoz való viszonyát, rendszerét és határozottságunkat visszaszerezzük. Igyekszem rövidre fogni az elméletet:

szinkor_szamozva.png

  • elsődleges színek (alapszínek): kék, vörös és sárga. Ezek a színek, amelyek színkeverés révén nem hozhatók létre. A színkörön 1-es számmal jelölve.
  • másodlagos színek (2): az alapszínekből 1:1 arányban kevert színek. Kék és piros = lila; sárga és kék = zöld; vörös és sárga = narancs.
  • harmadlagos színek (3): egy elsődleges és egy másodlagos szín keveréséből jönnek létre. Pl: kékes zöld, pirosas lila, stb

Most, hogy ezt átismételtük, kezdjük a két legegyszerűbben összeállítható színpalettával. A monokróm és az analóg kontraszt kerül ma terítékre.

Mindenek előtt válasszunk egy színt. A szín kiválasztása személyes preferencia, nagyon könnyű eldönteni mi tetszik vagy mi nem. Érdemes szem előtt tartani a helyiség funkcióját, természetes fényforrásait, valamint, hogy milyen összhatásra törekszünk.

mono_scale.jpg

mono3.jpg

(monokróm színharmónia tört színnel)

A monokróm színharmónia lényege, hogy egyetlen színt választunk kiindulási alapként és annak a fehérrel (világosabb árnyalatok), illetve feketével kevert (sötétebbek) kombinációit alkalmazzuk az adott térben. (a kék hálószoba alatt skálán szemléltettem.) Elronthatatlan színpaletta, az eredmény pedig egy nyugodt, kellemes miliő. Ilyen esetben érdemes izgalmas textúrákkal, anyagokkal, változatos felületekkel megtörni az egységet. A fekete-fehér kombináció is ide sorolható, amit vagy szeretünk vagy utálunk. Sokszor drámai, rideg-hideg egy ilyen helyiség, de egy-egy kontrasztos, élénk vagy épp meleg színnel megtörhető a hűvösség és elegáns végeredményt kapunk.

feketefeherlikla.jpg

(monokróm színharmónia bíborral megtörve)

feketefeherfa.jpg

(monokróm színharmónia fával, fémmel)

monofestmeny.jpg

A másik színkontraszt az analóg. Ehhez is vessünk egy pillantást a színkörre és válasszunk; ezúttal egymás melletti színekből. A harmonikus összhatás érdekében érdemes maximum 2-3 színnel tervezni. Az eredmény ez esetben is kiegyensúlyozott, hiszen szomszédos színekről beszélünk: közel állnak egymáshoz. (a képen látható jelölés, csak egy szemléltető példa)

analog_kontr.jpg

analog.jpg

(analóg színharmónia élénk színekkel)

analogkek.jpg

(analóg színharmónia visszafogottabban)

Természetesen, a lehetőségeink nem a 12 színben merülnek ki, ez csupán a bázis, amiről érdemes indulnunk. Ezek tiszta, élénk, pigmentált színek.

  • A fentebb említett „szabályok” nagyon jól működnek a 24 osztatú színkörön is, csak az irányokra, - és ahogy már említettem -, az egymáshoz való viszonyukra kell ügyelnünk.
  • A színeket fehérrel keverve világosabb árnyalatokhoz jutunk, feketével pedig sötétebbekhez. Ezek a tónusok.
  • A színek telítettségével is játszhatunk. Ez annyit tesz, hogy a színnel azonos világosságú szürkét keverünk hozzá. Így csodálatos, tompa, tört árnyalatok érhetők el.

analog_pale.jpg

(analóg színkontraszt tört színekkel)

Mindig tartsuk szem előtt, hogy a szabályok alól vannak kivételek, de ahhoz, hogy áthághassuk ezeket, érdemes alaposan megismerkednünk velük. Legyünk bátrak és vigyük bele személyiségünket! Amennyiben pedig végképp eltévelyednénk, forduljunk szakemberhez (elérhetőségek az oldal jobb oldalán); rengeteg bosszúságtól és kiadástól menekülhetünk így meg.

Jó tervezgetést!

Folytatása következik...

A bejegyzés trackback címe:

https://ezazahaz.blog.hu/api/trackback/id/tr7214686528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.